Namaz, kulun Allaha manevi yönde yaklaştığı kendi
zayıflığını dile getirdiği bir ibadettir. Bu sebeple dinin direği ve en önemli
amel olarak görülmüştür. Namazın dosdoğru kılınabilmesinin fıkhi detayları
ilmihal kitaplarında mevcuttur. Ancak huşu ile nasıl namaz kılınacağı konusu
önemli bir sorun olmasına rağmen genelde ihmal edilmektedir. Bu sebeple çoğu
zaman namazın rekâtları karıştırılmakta ve bazen namazın iade edilmesi durumuna
kadar gidilmektedir.
Namazda dikkatin dağılıp başka şeylerin akla gelmesi, şeytanın insanı namaz
sevabından mahrum etmek için verdiği vesveselerin bir sonucudur. Nitekim
Müslüm’de geçen bir rivayete göre Osman İbnu Ebî'l-As (r.a)) anlatıyor:”Ey
Allah'ın Resûlü dedim, şeytan benimle namazımın ve kıraatimin arasına girip
kıraatimi iltibas etmeme sebep oluyor, (ne yapayım?)" Peygamber
Aleyhissalâtu vesselâm bana şu cevabı verdi:
"Bu Hınzeb denen bir şeytandır. Bunun geldiğini hissettin mi ondan Allah'a
sığın. Sol tarafına üç kere tükür!"
(Osman İbnu Ebî'l-As) der ki: "Ben bunu yaptım, Allah Teâla Hazretleri onu
benden giderdi."(Müslim, Selâm: 68)
Namazın huşu ile kılınmasının önemi ayetlerde müminlerden bahsedilirken
”Onlarki namazlarında huşu'ludurlar(muminun 2) buyurulmaktadır.
A.NAMAZA BAŞLAMADAN ÖNCE HAZIRLANMAK
1. Namazda dikkati dağıtan faktör neyse belirlenmelidir. Sözgelimi namaza
odaklanmayı engelleyen gürültü ise gürültülü ortamın terkedilmesi gerekir.
Gürültü sorununa en büyük çare camiidir. En yakın camiye gidip sessizlik içinde
namaz kılınabilir. Eğer bir de cemaat olacaksa huşu daha da artacaktır. Kadın
için evin gürültüsünden, televizyon ve çocuklardan uzak bir odanın namaz için
seçilmesi doğru olacaktır.
2. Namaza durduğunda kişi ne kadar önemli ve ciddi bir işe başlamak üzere
olduğunun farkında olmalıdır. Eğer anlamını da biliyorsa anlamına göre
davranmak gerektiğinin şuurunda olmalıdır. Fatiha ve ettehiyatta okunan şeyler
gerçekten çok önemli ve seçilmiş dua ve zikirlerdir.
3. Cemaatle namaz kılmak da namaza konstrasyonu artıran çok önemli bir amildir.
Cemaatle namazın şiddetle teşvik edilmesi ve sevabının daha çok olduğu ile
ilgili hadislerin belki bir hikmeti de budur. Çünkü ortada toplu bir zikir
durumu olunca dikkatlerin dağılma ihtimali azalmaktadır.
4. Hz. Peygamberi örnek olmak. Kendisi: ”Benim gibi namaz kılınız.”
buyurmuştur. Bu fıkhi açıdan bir örneklik olarak zikredildiği gibi namaza
odaklanma ve hızlı bir şekilde kılmama yönüyle de onun gibi olmamız gerektiğini
açıklamaktadır.
5. Abdest aldıktan sonra namaz başlamadan önce az bir zaman tüm zihnini namaza
vermeye çalışmak gerekir. Böylece tüm dünyevi bağları bertaraf edilmelidir.
Sabah namazının genelde diğer namazlardan daha çok huşu ile kılınmasının bir
sebebi de zihnin o saatte dünya meşgalelerinden hali olmasıdır. Bunu tüm
namazlara uygulamak gerekir. Dünyevi meşgaleler, insana psikolojik baskı yapar.
Namazda da bunlar olacaksa namazın o huzuru yakalanmaz.
6. Erkek ise sarık, cübbe gibi kişiyi namaza daha çok motive eden elbiseler
giyilmelidir. Bu da insanı namaza daha çok adapte edecektir.
7. Namaza çok muhtaç oluğunun farkında olmalı, kimsenin onu yönlendirmezse bile
Allah’ın rızasının alınacağı heyecanıyla namaz kılınmalı, Allahtan beklemeli ve
hiçbir insanın beğenisine ve gösterişe kendisini kaptırmamalıdır.
B. NAMAZ SIRASINDA
1. Kendisini Allah’ın huzurunda imiş gibi görüp secde yerine bakmak
2. Namazda acele etmemek, acele edildiğinde namazın huzuru da beraber gider.
Kurtulmak için değil, sığınmak için namazda durulmalıdır.
3. Yüksek rütbeli bir insanın huzurunda iken ciddi olunmasına rağmen âlemlerin
yaratıcısının önünde laubali bir şekilde davranmanın ne kadar çirkin bir şey
olduğunun farkında olmak
4. Namaz ayetlerini tecvidle, diğer kısmını zikir coşkusuyla okumak. Bu insanın
namazdan huzur almasının önemli yollarından biridir.
5. Cemaatle kılındığında diğerlerini rahatsız etmemek için sakin b işkilde
okumak gerekir.
6. Namazda bir an gaflete düştüğünü hissedilirse eytandan Allaha sığınıp hemen
namaza tekrar konsantre olmak.
C.NAMAZDAN SONRA
1.Namaz biter bitmez kalkmamalı, namaz tesbihatları okunmalıdır.
2.Namaz sonrası duayı içten yapmak
Yorumlar
Yorum Gönder